Brenkala

Brenkala so instrumenti s strunami na katere brenkamo. Brenkanje je postopek, pri katerem struno zajamemo in spustimo, prenos energije tako poskrbi za nihanje strune. Brenkamo lahko s prsti ali trzalico.

Večina brenkal spada v družino lutenj (lutnja, klasična/akustična/električna kitara, basovska kitara, mandolina, bendžo, balalajka, sitar, …), prepoznamo pa jih lahko po zvočnem telesu in vratu, preko katerih tečejo strune. Na vratu izbiramo različne tonske višine.

Družina citer (citre, kanun, gusli, koto, …) nima vratu, ampak strune potekajo preko zvočne plošče. Pri družini harf (harfa, lira) strune potekajo pravokotno na zvočno ploščo. Tudi čembalo spada med brenkala, čeprav na prvi pogled izgleda kot klavir, strune se namreč ob pritisku tipke zbujajo s trzalico.

Brenkanje je postopek, pri katerem struno zajamemo in spustimo, prenos energije tako poskrbi za nihanje strune.



KITARA

Kitara je glasbeni instrument, katerega izvor sega daleč v preteklost. Najstarejši znani prikaz, ki vsebuje vse bistvene elemente kitare, je 3300 let stara podoba hetitskega narodnega pevca.

Za izumitelja klasične kitare štejemo Antonia de Torres Jurado, ki ji je v sredini 19. stoletja nadel obliko, ki jo uporabljamo še sedaj.
Vzporedno je Christian Frederick Martin v ZDA izdelal “akustično” kitaro, ki je poleg različne postavitve reber (v obliki x) kmalu začela uporabljati jeklene strune (za razliko od strun iz živalskih črev oz. sedaj najlona in ogljika). Prvo električno kitaro, ki je bila narejena brez votlega zvočnega telesa je jeseni 1950 predstavil Leo Fender. 

Priporočljiva starost

Za začetek učenja kitare priporočamo starost 8 let. V tem obdobju se otroci razlikujejo po trenutnih sposobnostih, zato začetnikom prilagodimo vsebino učnega načrta in tudi inštrument. Na oddelku za kitaro sledimo razvoju literature za manjše kitare in raznih pripomočkov.

Trajanje programa

Učni program izvajamo po javno veljavnih učnih načrtih. Zasnovan je tako, da ga lahko prilagajamo zmožnostim posameznega učenca. Učenci so vključeni v programski koncept, ki jih vodi skozi uravnotežen razvoj muzikalnih in tehničnih sposobnosti, spoznavajoč glasbena obdobja od baroka do moderne.

Učenje kitare traja 8 let, in sicer 6 let na nižji stopnji in 2 leti na višji stopnji.
Učenci se vključujejo v različne komorne zasedbe, od 5. razredna naprej pa tudi v kitarski orkester.

Po uspešno opravljenem letnem izpitu v 6. razredu nižje stopnje učenec poleg letnega spričevala pridobi tudi potrdilo o zaključenem šolanju na nižji stopnji. Za prehod na višjo stopnjo izobraževanja mora učenec na letnem izpitu pokazati dobro obvladovanje vseh tehničnih in muzikalnih elementov igre ter pridobiti pozitivno mnenje izpitne komisije.

Namen in cilji poučevanja
  • prebujanje veselja do glasbe,
  • izobraževanje za samostojno obvladovanje inštrumenta,
  • spodbujanje intuitivnih in logičnih pristopov pri igranju,
  • spodbujanje ustvarjalnosti in delovnih navad,
  • razvoj kognitivnih in fizičnih sposobnosti,
  • razvoj kritične presoje in spoštovanje različnih glasbenih zvrsti,
  • spodbujanje javnega nastopanja, socialne interakcije in empatije,
  • izoblikovanje in krepitev samopodobe ob nastopih ali tekmovanjih,
  • spodbujanje vseživljenjske udeležbe pri glasbenih aktivnostih,
  • pridobivanje veščin za vključevanje v komorne sestave, kitarski ansambel in druge zasedbe v širšem okolju.
Izposoja inštrumenta

Šola učencem začetnikom omogoča izposojo manjšega inštrumenta, primernega njihovi velikosti. Ob začetku šolskega leta starši po posvetu s pedagogom učencem priskrbijo njim lasten in primeren model kitare.



 

HARFA

Harfa velja za eno najstarejših glasbil in že tisočletja navdušuje poslušalce po vsem svetu. Njena zgodovina sega v antične čase, ko so bile prve oblike harf razvite v starih civilizacijah Mezopotamije, Egipta in Grčije. Skozi stoletja razvoja je harfa doživela veliko različic in tudi danes se harfe po svetu med seboj lahko precej razlikujejo tako po obliki kot po načinu igranja. So različnih velikosti in imajo različno število strun, prav vse pa so v osnovi sestavljene podobno: iz lesenega resonančnega trupa, stebra in vratu, med katerimi so napete strune različnih dolžin. Za lažjo orientacijo so strune različno obarvane. Sodobna koncertna harfa, kakršno poznamo v zahodni klasični glasbi, se je v začetku 20. stoletja razvila v Franciji. Od preostalih različic jo ločuje predvsem sistem sedmih pedal, ki omogočajo spreminjanje posameznih tonov med igranjem. Njene strune, ki so bile sprva kovinske in črevnate, danes pa so vse pogosteje izdelane iz sintetičnih materialov, ubiramo z blazinicami prstov.

V zahodni klasični glasbi je harfa nepogrešljiv del simfoničnih orkestrov in komornih skupin, pogosto pa nastopa kot solistični inštrument. Njen zvok je nežen, čaroben in prefinjen. Zaradi svoje lepote in izraznosti se pogosto povezuje s pravljičnostjo, eleganco in nadzemeljskim. A obenem iz harfe lahko z različnimi sodobnimi tehnikami igranja izvabimo zvoke, ki so nepričakovano ostri in glasni. Kot tradicionalni inštrument za izvajanje ljudske glasbe harfa predstavlja pomemben element kulturne dediščine držav Britanskega otočja, predvsem Irske, ter držav Latinske Amerike, predvsem Peruja. V zadnjih desetletjih pa se harfa vse bolj uveljavlja tudi na področjih alternativne in popularne glasbe; številni izdelovalci so že ustvarili različice inštrumenta, ki omogočajo elektronsko ojačevanje in spreminjanje zvokov.

Priporočljiva starost

Za začetek učenja harfe priporočamo starost od 7 do 9 let.

Trajanje programa

Učni program izvajamo po javno veljavnih učnih načrtih. Zasnovan je tako, da ga lahko prilagajamo zmožnostim posameznega učenca. Učenci so vključeni v programski koncept, ki jih vodi skozi uravnotežen razvoj muzikalnih in tehničnih sposobnosti, spoznavajoč glasbena obdobja od baroka do moderne.

Učenje harfe traja 8 let, in sicer 6 let na nižji stopnji in 2 leti na višji stopnji.

Po uspešno opravljenem letnem izpitu v 6. razredu nižje stopnje učenec poleg letnega spričevala pridobi tudi potrdilo o zaključenem šolanju na nižji stopnji. Za prehod na višjo stopnjo izobraževanja mora učenec na letnem izpitu pokazati dobro obvladovanje vseh tehničnih in muzikalnih elementov igre ter pridobiti pozitivno mnenje izpitne komisije.

Namen in cilji poučevanja
  • spoznavanje osnovne tehnike in zakonitosti igranja na harfo,
  • prebujanje motoričnih spretnosti,
  • spodbujanje ustvarjalnosti in delovnih navad,
  • odkrivanje glasbenega izražanja s posnemanjem, improvizacijo in brez notnega zapisa,
  • razvoj kognitivnih in fizičnih sposobnosti,
  • pravilno in celovito razumevanje notnega zapisa,
  • utrjevanje koncentracije in glasbenega spomina,
  • spodbujanje javnega nastopanja, socialne interakcije in empatije,
  • izoblikovanje in krepitev samopodobe ob nastopih ali tekmovanjih,
  • igranje v skupinah in različnih zasedbah v šoli ali izven,
  • spodbujanje vseživljenjske udeležbe pri glasbenih aktivnostih.
Izposoja inštrumenta


CITRE

V razredu citer se trudimo in razvijamo pomen ljudske glasbe, hkrati pa posegamo tudi po novejši literaturi. Igramo staro glasbo, tradicionalne in etno skladbe, melodije iz klasičnega obdobja, moderno glasbo, pa tudi pop in rock skladbe. Literaturo črpamo iz učnega načrta in skladbe predelujemo individualno. Dekleta pa najraje zaigrajo skupaj, tako da nastopamo tudi v manjših komornih zasedbah in kot celotni razred citrark.

Citre so se razvijale na območju Alp in jih poznamo kot ljudski inštrument. Materiali, iz katerih so izdelovali citre, so bili dostopni in zato je bil razvoj inštrumenta dolg in raznolik. Posamezniki so iz lesa in živalskih črev, ki so jih uporabljali za strune, izdelovali različne oblike: bordunske, mandolinske, violinske citre in druge. Podobne oblike se pojavljajo tudi po drugih deželah sveta, saj pod imenom citre poznamo različne inštrumente, ki imajo preko lesenega trupa napete strune. Inštrument se je v tej obliki, kot jo poznamo danes, ohranil približno 180 let nazaj, kar uvršča citre kot eno najmlajših glasbil.

Danes poznamo dve obliki citer – dunajsko in münchensko oz. standardno obliko. Dunajska je bila prisotna na območju Slovenije pred desetletji, s časoma pa se je trend pisanja not preusmeril na standardno uglasitev, zato danes večinoma poučujemo in igramo le to.

Priporočljiva starost

Za začetek učenja citer priporočamo starost od 9 do 11 let.

Trajanje programa

Učni program izvajamo po javno veljavnih učnih načrtih. Zasnovan je tako, da ga lahko prilagajamo zmožnostim posameznega učenca. Učenci so vključeni v programski koncept, ki jih vodi skozi uravnotežen razvoj muzikalnih in tehničnih sposobnosti.

Učenjeciter traja 6 let, in sicer 4 leta na nižji stopnji in 2 leti na višji stopnji.

Po uspešno opravljenem letnem izpitu v 4. razredu nižje stopnje učenec poleg letnega spričevala pridobi tudi potrdilo o zaključenem šolanju na nižji stopnji. Za prehod na višjo stopnjo izobraževanja mora učenec na letnem izpitu pokazati dobro obvladovanje vseh tehničnih in muzikalnih elementov igre ter pridobiti pozitivno mnenje izpitne komisije.

 

Splošni cilji predmeta

Učenci:

  • pridobivajo zanimanje za citre in igranje nanje,
  • razvijajo analitično obvladovanje notnega besedila v kompozicijskem, oblikovnem in stilnem smislu,
  • razvijajo izvajalske spretnosti in koordinacijo gibanja,
  • razvijajo doslednost pri delu in delovne navade,
  • se učijo dihanja z glasbo in doživljanja ritma,
  • razvijajo sposobnost javnega nastopanja in koncentracije nanj,
  • razvijajo kritično presojo obravnavane literature glede ravni umetniške kakovosti,
  • osvetljujejo pomen citer in literature zanje skozi zgodovino,
  • ob odkrivanju glasbenih vrednot gradijo svojo osebnost,
  • se seznanjajo z različnimi možnostmi skupinskega muziciranja,
  • si oblikujejo odnos do glasbe in s tem do splošne glasbene kulture,
  • razvijajo analitično zaznavanje notnega besedila in izvajanja na citrah,
  • negujejo pravilno držo telesa in citer pri igranju,
  • razvijajo ritmični, melodični in harmonski posluh,
  • razvijajo pravilen odnos do ljudske in narodnozabavne glasbe.

 

Izposoja inštrumenta

Citer si na naši šoli ni možno izposoditi. Učitelj učence ob začetku šolskega leta usmeri v izbiro in nakup inštrumenta.

 

Prijavi se na E-novice

Bodite obveščeni o aktualnih dogodkih v naši glasbeni šoli.

S posredovanjem svojega e-naslova se strinjam z uporabo mojih podatkov za namene obveščanja.